Data cruciaal bij zoektocht naar juiste kandidaat

0

Veel uitzenders worstelen met het vinden van geschikte kandidaten. Data kunnen daarbij ondersteunen. Data-analist Kevan Gallagher van Dutchwebshark helpt u op weg.

Traditionele manieren om kandidaten te vinden, delven langzaam maar zeker het onderspit. Data nemen een steeds prominentere plek in. Waarom zijn data eigenlijk zo belangrijk bij het werven van goede kandidaten? Kevan Gallagher, Data Shark (data-analist) van recruitmentbureau Dutchwebshark, geeft antwoord. ‘Data geven harde feiten weer. Ze bieden inzicht, waardoor je onderbouwd uitspraken kunt doen. Bijvoorbeeld waarom je een bepaald doel niet hebt gehaald.’

Kwalitatieve en kwantitatieve data

Data zijn er in alle soorten en maten. In het eigen recruitmentproces gebruikt Dutchwebshark allerlei kwalitatieve en kwantitatieve data. Gallagher: ‘Kwalitatieve data volgen bijvoorbeeld uit de telefoongesprekken die onze recruiters met professionals voeren. Zij stellen daarin een vast aantal vragen, die we vervolgens analyseren. Denk aan vragen zoals of een kandidaat klaar is voor een andere baan. Maar ook welke arbeidsvoorwaarden hij of zij wenst. Deze gegevens geven al een goed zicht op de betreffende kandidaten. Je kunt er onder meer uit afleiden of iemand past bij je klant.’

Match of geen match

Naast kwalitatieve data zijn er kwantitatieve. ‘Conversieratio’s zijn daarbij de belangrijkste,’ zegt Gallagher. ‘Je kunt bijvoorbeeld meten hoeveel persoonlijke gesprekken je realiseert tussen klanten en kandidaten.’ Het mooie is dat deze kwalitatieve en kwantitatieve data altijd resultaat geven. Het gewenste resultaat is uiteraard een match, maar soms geven data juist ook antwoord op de vraag waarom iets géén match is geworden. Gallagher geeft een voorbeeld: ‘Een grote klant van ons had moeite met het vinden van professionals. Uit onze kwalitatieve data-analyse van de doelgroep bleek dat de klant geen sterk employer brand had. De klant is vervolgens met die conclusie aan de slag gegaan. Ze proberen nu aantrekkelijker te worden voor kandidaten, door hun employer brand beter te laten aansluiten op hun consumer brand.’

Begin klein!

Als uitzender die nog niet erg veel met data doet, kan het je nu gaan duizelen. Hoe begin je met het inzetten van data? Gallagher heeft een goede tip. ‘Begin klein, hou het simpel. In de praktijk zie ik bedrijven vaak beginnen met een bepaald systeem. Ze gaan vervolgens handelen vanuit dat systeem en de mogelijkheden en onmogelijkheden daarvan. Uiteindelijk verzanden ze vaak in de complexiteit en krijgen ze geen grip op de data.’ Hij adviseert om je eerst goed af te vragen wat je doel is, wat je wil bereiken met data. ‘Een voorbeeld van een eerste stap zou kunnen zijn dat je gaat meten hoe goed je het op dit moment doet. Een volgende stap zou kunnen zijn dat je na een tijdje die meting herhaalt en de data gaat vergelijken. Weer een stap verder kun je gaan onderzoeken wat je kunt doen om die data te beïnvloeden.’ Dus klein beginnen en stapsgewijs te werk gaan als je aan de slag gaat met data. ‘En formuleer een duidelijke vraag, anders krijg je uit de data ook nooit een duidelijk antwoord’, besluit Gallagher.

Meer lezen over trends in de uitzendbranche?

Lees meer over:

Over Auteur

Paul Poley

Paul Poley schrijft artikelen voor XpertHR. Hij is gespecialiseerd in de uitzendbranche en alles wat daarmee te maken heeft.

Reageer