Hoe begin je vandaag nog met marketing automation?

0

Marketing. Natuurlijk, elke uitzendondernemer doet er wel iets mee. Maar marketing automation is voor veel uitzenders nog onbekend terrein. En dat terwijl er veel mee te winnen is, vinden Caroline Pols en Esther Moelands van Up in Business. Hun advies? ‘Laat de trein zo snel mogelijk rijden!’

‘Met marketing automation ben je je concurrenten een stap voor.’ Het hoge woord kan er maar meteen uit zijn. Volgens Caroline Pols, eigenaar van Up in Business, is die voorsprong op anderen hét grote voordeel van marketing automation. Dan is het wel de vraag wat marketing automation nu precies is. Want er circuleren verschillende definities. Partner van Up in Business Esther Moelands brengt orde in de chaos: ‘Voor een arbeidsbemiddelaar betekent marketing automation dat je structureel en geautomatiseerd relevante online informatie naar je klanten en kandidaten stuurt. Met het inzicht dat je krijgt door het volgen van iemands gedrag kun je dan gerichte vervolgstappen zetten.’

Klikgedrag geeft inzicht

Een voorbeeld maakt duidelijk hoe dit in de praktijk kan werken. Up in Business helpt veel klanten in de arbeidsbemiddeling en corporate recruitment met marketing automation, waaronder in de bouw en IT. Moelands: ‘Kandidaten zijn overal schaars, maar zeker in de bouw en IT. Denk aan functies als uitvoerder en BI Consultant. Van opdrachtgevers en kandidaten zelf weten we dat ze het belangrijk vinden om te werken aan toonaangevende projecten en opdrachten. Hoe gaan we dan te werk? We zorgen ervoor dat deze kandidaten structureel inzicht krijgen in welke toonaangevende projecten er zijn en komen. Ze krijgen dan bijvoorbeeld regelmatig een bericht met een overzicht ervan.’ Het is het klikgedrag dat vervolgens inzicht biedt. ‘Kandidaten klikken niet of wel, en als ze wél klikken, kunnen wij zien op welk project of welke maand dat is.’ Alle varianten bieden inzicht. Niet klikken betekent waarschijnlijk dat kandidaten (nog) geen interesse hebben in een nieuwe baan. Wél klikken kan betekenen dat ze beschikbaar zijn of worden. ‘En dan kun je het contact warmer maken en vooral relevante opvolging geven,’ zegt Moelands.

Database gebruiken en aanvullen

Zo ben je concurrenten dus een stap voor. Want ruim voordat een kandidaat actief gaat zoeken naar vacatures en gaat solliciteren, benader je ze als uitzender zelf al actief. Doordat je inzicht hebt gekregen in hun wensen en behoeften. Pols: ‘De toepassing van marketing automation is dan cruciaal, want hoe ga je met die inzichten aan de slag? Het werk van een uitzender verandert ook, door de verkregen informatie ga je op een andere manier het gesprek met een kandidaat aan. Je hebt immers door je marketingactiviteiten al een relatie opgebouwd. En je bent bekend met zijn of haar interesses.’ Het uiteindelijke doel van marketing automation is conversie: het plaatsen van een kandidaat. Maar wat is eigenlijk het startpunt? Hoe begin je ermee? Moelands: ‘Je kunt vandaag al beginnen, want elke uitzender heeft een database met kandidaten. Daar zit heel veel potentie in. Deze groep kun je gewoon gaan benaderen. Dat is ook ons advies: laat die trein zo snel mogelijk rijden, zet marketing automation vandaag nog in gang. Zo start je alvast met een structureel commercieel ritme. In de tussentijd kun je je database uitbreiden, bijvoorbeeld door campagnes op plaatsen waar je doelgroep zich bevindt. Het aanvullen van je database maakt je bereik nog groter, en daarmee de kans op conversies.’

Meer lezen over trends in de uitzendbranche?

Lees meer over:

Over Auteur

Paul Poley

Paul Poley schrijft artikelen voor XpertHR. Hij is gespecialiseerd in de uitzendbranche en alles wat daarmee te maken heeft.

Reageer