Kansen van robots in de uitzendbranche

0

‘De trend van cobots – collaborative robots – is niet meer terug te draaien’. Bart Kock van USG People windt er geen doekjes om. Als uitzender kun je dus maar het beste zo snel mogelijk mee met de flow. Gelukkig bieden robots talloze kansen. Voor opdrachtgever én kandidaat.

‘Meer dan de helft van alle banen naar robots’. ‘Robots nemen je werk over’. Dit soort alarmerende koppen jagen werknemers schrik aan. Maar ook uitzenders worden de stuipen ermee op het lijf gejaagd. Want wat is over pakweg een jaar of tien nog je bestaansrecht als er geen kandidaten meer te bemiddelen zijn? Al die ophef is nergens voor nodig, benadrukt Bart Kock, Director Business Development bij USG People. ‘Het is jammer dat robotisering als bedreiging wordt gezien, terwijl ze juist zoveel kansen biedt, ook voor uitzenders en werknemers. Bijvoorbeeld in de vorm van cobots.’ Een cobot is een robot die de uitzendkracht niet vervangt, maar hem of haar juist versterkt. ‘Een soort derde hand’, vult Kock aan. ‘Een cobot kan veilig naast de mens werken en daarbij collaboratief zijn. Vandaar de naam cobot, die staat voor ‘collaborative robot’.’

Repeterende werkzaamheden

Kock licht de kansen van cobots graag toe. ‘De voordelen van cobots voor bedrijven zijn legio. Ze zijn efficiënt, zijn nooit ziek of met vakantie, kunnen continu doorwerken met gelijkblijvende kwaliteit. De faalkosten zijn dus laag. Zo is er veel meer te noemen, ook voor medewerkers. Cobots kunnen medewerkers vervelende of fysiek belastende werkzaamheden uit handen nemen, zodat zij zich kunnen richten op andere dingen, zoals ontwikkelmogelijkheden en toekomstproof werk.’ Er zijn tal van functies waarbij deze cobot een mens kan ondersteunen. Kock: ‘Denk aan eenvoudige, repeterende werkzaamheden als wegen, machineladen en inpakken. In de toekomst verwacht ik dat cobots ook bij complexere taken met mensen kunnen samenwerken. Zoals het werken met kwetsbare producten als voedingsmiddelen.’

Cobot versterkt uitzendkracht

USG People is zelf voorloper in de flexbranche op het gebied van de inzet van cobots. Dat vergt enige uitleg, want USG People verbindt toch juist mensen en bedrijven aan elkaar? En geen cobots? Kock: ‘Zeker, dat zal ook nooit veranderen. Bij USG People staan mensen centraal. Wij zijn en blijven een mensenbedrijf. Gaan dus ook geen cobots leveren.’ Dat voorloperschap van USG People zit hem dan ook vooral in de inzet van cobots én de mensen die hiermee kunnen samenwerken. USG People werkt voor de cobots samen met Robshare. De taken zijn daarbij evenredig verdeeld. Robshare zorgt voor de levering van de cobots en de ontwikkeling ervan. USG People zorgt voor het leveren van medewerkers die volledig getraind zijn (en blijven) om met die cobots samen te werken. En waar mogelijk zelfs te programmeren en te bedienen.

Nieuwe perspectieven

Het partnership staat op dit moment in de startblokken. ‘Samen met klanten zijn we nu pilots aan het opzetten’,  aldus Kock. Hij is ervan overtuigd dat het hek daarna van de dam is. ‘Ik verwacht echt dat de trend die nu met cobots is ingezet, niet meer is terug te draaien. Integendeel, als ook de opdrachtgevers – onze klanten – de voordelen en kansen gaan herkennen, voorzie ik dat de ontwikkeling nog veel sneller zal gaan. Voorwaarde is dat iedereen inziet dat cobots in de uitzendbranche niet de plek innemen van werknemers. Maar dat ze juist nieuwe perspectieven bieden voor opdrachtgevers en werknemers, het werk efficiënter en leuker maken.’

  • USG People introduceerde al eerder (en als eerste) een robot op de werkvloer. Bij de receptie van USG People in Almere staat namelijk een robot – Pepper – die een aantal taken van de menselijke hospitalityprofessionals overneemt, zoals het registreren van gasten. Door repeterende werkzaamheden door Pepper over te laten nemen, komen die hospitalityprofessionals toe aan dat wat hun werk zo leuk maakt: het daadwerkelijk ontvangen en praten met gasten. Pepper was een mooie start, de cobots vormen de ‘next step’ voor USG People.

Meer lezen over trends in de uitzendbranche?

Lees meer over:

Over Auteur

Paul Poley

Paul Poley schrijft artikelen voor XpertHR. Hij is gespecialiseerd in de uitzendbranche en alles wat daarmee te maken heeft.

Reageer