Online platforms kleuren toekomst uitzendbranche

0

Platforms als Uber en Airbnb hebben het in het verleden al aangetoond. Met innovatieve technologie kun je in korte tijd een enorm marktaandeel krijgen. Ook in de uitzendwereld zijn dergelijke platforms in opkomst. Volgens Sjuk Akkerman van ING zijn deze werkplatforms geen hype. Wat heet, hij schat in dat ze tot wel 70 procent van de huidige uitzendmarkt kunnen overnemen. Wat zijn deze platforms precies en wat kun je er als uitzender mee?

Slimme algoritmes en andere technologieën maken van digitale werkplatforms een geduchte concurrent van ‘klassieke’ uitzendbureaus. En dan hebben we het nog niet eens over de schaalvoordelen van een online platform. Sjuk Akkerman, Sector Banker Services bij ING, vertelt wat een werkplatform eigenlijk is. ‘Iedereen kent Uber en Airbnb, grote online platforms waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht. Iets dergelijks bestaat ook specifiek voor vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Denk aan bijvoorbeeld YouBahn, Temper en het platform van Adecco, Adia. Dit zijn geen traditionele websites waar vacatures worden geplaatst, maar plekken waar vraag en aanbod op de arbeidsmarkt worden gematcht.’

Matchen en ontzorgen

De voordelen van zulke platforms spreken voor zich. ‘Ze kunnen specifieke rollen als matchen en ontzorgen uitstekend overnemen van uitzenders’, stelt Akkerman. In het rapport ‘Algoritmes versus de flexbranche’ heeft ING becijferd dat digitale platforms in tien jaar tussen de 20 en 70 procent van de huidige uitzendmarkt kunnen overnemen. Technologie en wet- en regelgeving bepalen daarbij het uiteindelijke percentage. ‘Wetten en regels kunnen de ontwikkeling van de platforms versnellen én afremmen.’

Beroepen die zich lenen voor platformisering

Bepaalde beroepen lenen zich meer voor platformisering dan andere. Volgens Akkerman hangt dat van twee factoren af. ‘Beroepen waarbij de voordelen van platformisering groot zijn, zullen uiteraard sneller worden ‘geplatformiseerd’. Dus wanneer bemiddeling sneller, goedkoper of beter kan dan gebruikelijk. Hierbij moet je denken aan beroepen waarbij de vraag pieken en dalen vertoont. Zoals in de logistiek en de horeca. Maar het gaat bijvoorbeeld ook om hulpkrachten in de bouw en industrie.’ Het tweede criterium is het gemak waarmee platformisering te realiseren is. ‘Dat is het geval bij onder meer werk op afstand, en eenvoudig, repeterend werk. Voorbeelden van dit soort beroepen zijn software- en applicatieontwikkelaars, laders, lossers en vakkenvullers.’

Ga zelf met platforms aan de slag

Digitale platforms die tot 70 procent van de huidige uitzendmarkt kunnen overnemen, tal van beroepen die eenvoudig kunnen worden geplatformiseerd. Dat ziet er op het eerste oog niet best uit voor de uitzendbranche. Toch is het aan de uitzendbedrijven zelf of hun toekomst inktzwart wordt, of juist veelkleurig, volgens Akkerman. ‘Bedrijven die denken dat platforms van voorbijgaande aard zijn, hebben het mis. De potentie is echt gigantisch. Als uitzender kun je de bedreiging ook omzetten in een kans. Je kunt namelijk zelf ook met de techniek aan de slag, door zelf een platform te bouwen. Ook het overnemen van een bestaand platform is een goede mogelijkheid om in te spelen op de toekomst.’

Meer lezen over trends in de uitzendbranche

Lees meer over:

Over Auteur

Paul Poley

Paul Poley schrijft artikelen voor XpertHR. Hij is gespecialiseerd in de uitzendbranche en alles wat daarmee te maken heeft.

Reageer